Tijdens het spel leren kleuters om samen te spelen, ontwikkelen ze hun empathisch vermogen, leren ze hun gevoelens uiten, improviseren, regels verzinnen, rollen verdelen en opnemen, plannen, enzovoort. Jonge kleuters spelen naast elkaar inplaats van met elkaar. Oudere kleuters hebben al meer aandacht voor anderen. Bij de oudste kleuter verandert het naast elkaar spelen in samenspelen. Door vriendschappen te sluiten leren kleuters de wereld van anderen kennen.
Kortom: sociale vaardigheden zijn erg belangrijk om aangenaam te kunnen samenleven. Een kind wordt echter niet geboren met een pakket aan sociale vaardigheden. Heel wat sociale vaardigheden dienen nog ontwikkeld te worden, zoals het vermogen om je in te leven in een ander, de mogelijkheid tot samenspel, het vermogen om ruzies op te lossen, het uiten van gevoelens, …
Daarom maken wij gebruik van de methode: “Het gat in de haag”. Daar krijgen de kleuterklassen verhalen te horen met verschillende oefeningen om zo de sociale vaardigheden te trainen. De hoofdrol is weggelegd voor 8 kleurrijke groenten met elk hun eigen karakter. Kleuters zijn meteen dol op deze herkenbare figuren.